2014. november 17., hétfő

Aimee Bender - A citromtorta különös szomorúsága

Srácok! Aki csak egy kis vonzalmat érez a különlegességek iránt az ragadja meg, szerezze meg, kérje kölcsön és olvassa el ezt a könyvet! Azt már most megmondom, hogy csak szuperlatívuszokban tudok róla bármit is mondani! :)
Szívem szerint végig mesélném az egészet, de ahhoz minden kellene: hang, gesztikuláció, kép és hogy a mondatokat féllélegzetekkel szakítsam meg, mert annyira el akarom mondai. :) Ezt a könyvet a Molyon találtam meg, az utazókönyvek között, és a címe annyira hívogatóan furcsa volt, hogy muszáj volt elolvasnom. (Emlékeztek? Vannak könyvek, amik megmagyarázhatatlanul vonzanak bennünket )

Az írónő Aimee Bender
A fülszövege is elég érdekessé tette az egészet. Olvasva pedig már-már dokumentarista valóságot éreztem benne a történet lehetetlen vonásai ellenére is. Mármint úgy értem, hogy vannak könyvek amik valóban a tényeket közlik, ismeretet adnak át, ez azonban nem így volt valóságos...sokkal inkább azt éreztem, hogy életszagú, hiteles a szereplők kidolgozottsága. Az ilyen sztorikat azért szeretem, mert ettől átélhető a regény (az agyunk úgyis mindig kapaszkodókat keres egy történetben, hogy minél inkább azonosulhassunk a szereplőkkel és az eseményekkel; és én annyira de annyira átéltem, hogy napokig csak ténferegtem tőle).

Na, de nézzük, mit lehet mesélni erről a sztoriról (nem szeretnék részleteket elárulni róla, hogy izgalmas maradjon a játék)? Adott egy család, ha úgy vesszük, akkor a klasszikus nukleáris fajta: apa, anya két gyermek, távoli nagymama. Adott mindehhez egy szerető, aki annyira nem folyik bele az eseményekbe, de azért mégis... Adott a testvérek közti nem túl bensőséges viszony, amit megpróbálunk feloldani magunkban. Adott egy legjobb barát a báty részéről, aki mintegy enyhíti a testvérek közti feszültséget. Valamint adott egy (vagy több) nem mindennapi képesség, ami körül összpontosul a történet. Ha ez nem lenne, ez csak egy egyszerű családregény volna, ami se nem izgalmas, se nem különösebben drámai.

Nekem, miután elolvastam az egészet (és közben végig) az jutott eszembe, hogy kicsit a szuperhősökre hajaznak benne dolgok (senki nem röpköd benne, vagy rendelkezik röntgen látással), de attól még "szuperül" megmarad a valóság talaján az egész. Gondolom ez amiatt lehetett, hogy amúgy nem Godzilla támadását kell elhárítania a főhősnek, egyszerűen csak végig kell csinálnia az életet (aminek nehézségeiről és olykor természetfeletti aspektusairól mi is meggyőződhettünk már).
A szülők közti elhidegülést és a szerető megjelenését nem sorolnám a maradandó események közé a történetben (mivel a főhős gyerekként van bemutatva az elején, és gyerekként úgy gondolom, hogy a valóságban is nagyon távoliak a szüleinket érintő dolgok). Bennem sokkal inkább azok a részek hagytak nyomot, ahol a főhős kislány és az ő testvérének legjobb barátja közti interakciók játszódnak le az egyes életszakaszokban. Azok a részek egyszerre voltak vigasztalóak, reményteliek, vagy éppen szomorúak (és ezt nagyjából a könyv összes szereplőjére le tudtam bontani, hogy e két ember közti dolgok kicsit rájuk is hatottak). Illetve van egy rész a vége felé, ahol megtudjuk A Titkot, vagy inkább magyarázatot kapunk dolgokra, és ez volt az a rész, aminél ezt éreztem: nyilván minden olvasóval, film-, és sorozatnézővel megesett már, hogy valahol a sztori elején az alkotók tettek egy utalást valamire, valakire, ami aztán jóval később, események sorozata után nyert értelmet. Állítom, hogy ezek a részletek azt hivatottak biztosítani a néző számára, hogy meglegyen az "aha" élmény. Amikor én felismerek egy-egy ilyet akár könyvben, akár filmen mindig úgy megnyugszom; és szerencsére ebben a könyvben is volt egy ilyen (lehet, hogy több is volt, de én egyre emlékszem), és olyan jó volt odaérni és azt a részt is végig olvasni.

Érdekességet sajnos nem találtam a könyvről, sem keletkezésének körülményeiről, de azt kell mondjam, hogy ez ide nem is kell. Ez a könyv önmagában annyira érdekes, hogy nem kell amiatt izgulni, hogy nem fogjuk élvezni.

Ennyi molybolyagot kapott tőlem (csillagos öt!!):


Képek forrása:
- http://www.flammableskirt.com
- www.libri.hu

0 hozzászólás:

Szólj hozzá!